Сьогодні легенді автосвіту виповнилося б 137 років
Завдатки майбутнього інженера-конструктора Фердинанд Порше виявив ще в юності - у 15 років він збудував свій власний генератор для освітлення батьківського будинку. У ті роки таку розкіш, як електричне освітлення, могли дозволити собі лише дуже багаті та впливові люди. Наприклад, в Мафферсдорфі (тоді Австро-Угорщина), на батьківщині винахідника, електрика була тільки в будинку бургомістра міста.
Фердинанд Порше не пішов шляхом батька, у якого була невелика фірма з виробництва виробів з жерсті, а закінчив технічний університет у Відні і отримав диплом інженера. Паралельно з навчанням він починає працювати у невеликій компанії з виробництва електродвигунів.
Читай також: Як стати водієм-випробувачем нових авто
Маючи невеликий практичний досвід та багаж теоретичних знань, молодий Фердинанд у віці 23 років влаштовується до компанії Lohner, де його одразу залучають до роботи над серйозними проектами.
Вже 1900 року на автосалоні в Парижі компанія демонструє свій перший електромобіль, названий Lohner-Porsche. Дивно, але електричні двигуни були інтегровані у маточини передніх коліс! Не дивно, що машину 25-річного конструктора було визнано найкращим автомобілем виставки. З міркувань практичності Порше модернізував цей апарат того ж 1900 року, встановивши ще й бензиновий двигун. Таким чином, можна сказати, що Фердинанду Порше належить пальма першості та у винаході гібриду.
Період зльоту
З цього моменту розпочався стрімкий зліт кар'єри Порше. Вже 1906 року він стає технічним директором компанії Austro-Daimler. Тут він будує свій перший спортивний автомобіль і бере участь у ньому в ралі «Пробіг імені принца Генріха Прусського», де займає друге місце. Ця перемога тільки розбурхує молодого конструктора, і наступного року на вдосконаленій моделі спортивного Austro-Daimler він приходить до фінішу першим.
З того часу пристрасть до створення спортивних автомобілів назавжди оселилася у серці Фердинанда Порше. Очолюючи конструкторський відділ Austro-Daimler, він отримує можливість реалізувати свій творчий потенціал, створюючи одну за одною спортивні машини, які приносять перемоги та славу компанії, а люксові моделі AD 617 та ADM 1 стали славною історією компанії Austro-Daimler.
Після злиття компаній Даймлера і Бенца він стає головним конструктором, де під його керівництвом з'являються компресорні мотори для гоночних, а потім і серійних машин. Під його керівництвом створюються легендарні серії «К» та «S», які наприкінці 20-х вважалися одними з найшвидших, найкомфортніших і найпрестижніших європейських машин.
Пізніше, в 1931 році, Порше створює свою конструкторську фірму, а його популярність та ім'я дозволяють отримувати престижні замовлення від європейських автовиробників. На початку 30-х він навіть отримує запрошення від вищого керівництва СРСР відвідати грандіозні промислові забудови сталінських гігантів. Наприкінці цієї поїздки радянське керівництво пропонує йому посаду головного конструктора будь-якого промислового гіганта, владу та привілеї, але Порше відмовляється.
Читай також: Що твій автомобіль розповість про твій характер
Фердинанда вже захопила ідея створення недорогого масового автомобіля. Першим поштовхом для його створення стало замовлення мотоциклетної компанії Zundapp на проектування дешевого авто. Але відсутність коштів у інвестора змушує Порше шукати нових замовників масового автомобіля.
Народження народного авто
Перспектива забезпечити народ Німеччини доступним власним транспортом дуже зацікавила націонал-соціалістів, що нещодавно прийшли до влади. В 1935 Фердинанд показує перші ходові екземпляри нового автомобіля, а вже в 1936 починається будівництво заводу з виробництва KdF-Wagen - на честь спортивно-оздоровчої профспілкової організації Kraft durch Freude («Сила через радість»).
Цікаво, що створення цього підприємства стало справді народним, оскільки охочі придбати новий автомобіль перераховували щотижня на спеціальний рахунок 5 марок. А через 3 роки та 8 місяців, коли накопичувалося 990 марок (саме стільки мав коштувати народний автомобіль), можна було оформлювати саму покупку.
Масштаби задуманого виробництва вражали своїм розмахом: мільйон машин на рік! Переймати передовий досвід конвеєрного виробництва Фердинанд Порше поїхав до Америки на заводи Генрі Форда. Форд не бачив потенційної загрози своєї продукції з боку європейського підприємця та його непоказної малолітражки. А Порше привіз із Америки не лише передові технології масового виробництва, а й групу фахівців, яких заразив своєю ідеєю та цікавими перспективами.
Читай також: Історія "Фольксваген" – 74 роки на хвилі успіху (фото)
Після повернення конструктор удосконалив свою машину. Надав кузову аеродинамічну форму, покращив деякі вузли та деталі. Зібрав пробну партію з 33 машин, одна з яких навіть потрапила до власного гаража Єви Браун.
На службі у Вермахту
Гітлер брав особисту участь у долі народного автомобіля, але запущений маховик військової машини втягнув ще недобудоване підприємство у свою круговерть. 1940 року почалося виробництво не народних автомобілів, а армійських машин. А кілька сотень уже зібраних авто розібрало керівництво Третього Рейху. До 1945 року підприємство випускало повнопривідні джипи Kubelwagen та амфібії Schwimmwagen.
Обидві ці машини були побудовані на платформі Жука (так першим назвав малолітражку один американський репортер). У найпростіших версіях Kubelwagen був із приводом на задню вісь. Тільки командирські версії та плаваючий Schwimmwagen оснащувалися повним приводом, що підключається, і понижаючим рядом у роздавальній коробці.
Машина вийшла дуже вдалою. Незважаючи на відсутність повного приводу, за прохідністю Kubelwagen перевершував решту легкових автомобілів вермахту. Незалежна підвіска на торсіонах добре «ковтала» нерівності доріг, а кермо було дуже легким. Крім того, він був простий в обслуговуванні та експлуатації, а також дешевий у виробництві.
Читай також: Правильні назви автомобільних брендів (фото)
За високу надійність і живучість він заслужив у солдатів вермахту шанобливе прізвисько «німецький верблюд». Радянські солдати та союзники теж високо цінували ці трофейні машини. Як не дивно, найбільше ця машина припала до душі американцям, які вимінювали у французів та британців джипи Willys MB на трофейні німецькі Kubelwagen, причому за курсом 3:1 – три «Вілліси» за один «Кюбель»!
Крім цих машин, Порше брав участь у розробці танків "Тигр" і "Пантера", створював самохідку "Фердинанд", а також брав участь у створенні важких моделей "Королівський Тигр" та "Ягдтигр". Ним був спроектований і 170-тонний монстр "Маус". Який так і не виїхав за ворота підприємства та був підірваний під час наближення радянських військ. Але жодна з цих машин не принесла конструктору такої слави, як перероблений на військовий манер KdF-Wagen.
Важкі часи
Співпраця з вермахтом не пройшла для родини Порше дарма. У 1945 році французька влада прийняла рішення заарештувати батька і сина Порше - їх звинуватили в тому, що вони активно співпрацювали з фашистським режимом, використовували працю військовополонених і видавали гестапо бійців Опору, які намагалися саботувати випуск військових автомобілів.
На щастя із французами можна було домовитися. Молодшого Феррі Порше випустили вже 1946 року, а старший допомагав компанії Renault створювати модель 4CV. Здобувши свободу, Феррі Порше розробляє для італійської компанії Cisitalia гоночний автомобіль, а отриманий гонорар у розмірі 1 млн. франків передає французькій владі як викуп за батька.
Після звільнення батько та син Порше приступають до розробки власного спортивного автомобіля. Побудований ними Porsche 356 пройшов сертифікацію та дорожні випробування влітку 1948 року. З цього моменту бере початок історія марки Porsche як самостійного виробника спортивних автомобілів.
У цій моделі широко використовувалися деталі Volkswagen, що вже випускається, а кузови ранніх Porsche 356 виготовлялися вручну з алюмінію і тільки з 1950 року їх стали робити зі сталі. 356-ті продавалися головним чином в Австрії та Німеччині. З часу створення першого спортивного автомобіля компанії Порше знадобилося ще два роки, щоб випустити 20 автомобілів.
На жаль, 30 січня 1951 року серце Фердинанда Порше зупинилося. Він встиг відчути те визнання, яке отримав створений ним народний автомобіль, та стати свідком народження славетного імені Porsche, яке гідно продовжив його син Феррі.
Спортивні та гоночні автомобілі Porsche на довгі роки стали втіленням потужності, надійності та успіху. Завдяки своїй гармонійній спільній концепції Porsche 356 свого часу став володарем найбільшої кількості перемог і приніс приголомшливий успіх молодої автомобільної компанії.
Сьогодні Porsche AG – німецький автомобілебудівний концерн, який в основному належить сім'ям Порше та Піх. Спеціалізується на виробництві висококласних спортивних автомобілів та позашляховиків, дизайнерських послугах та фінансових операціях. Штаб-квартира та завод компанії розташовані у Штутгарті.
Porsche входить до концерну Volkswagen, хоча ще рік тому ця невелика компанія намагалася скупити контрольний пакет акцій самого Volkswagen і якби не криза та подальше гучне викриття, мала всі шанси для реалізації задуманого. Незважаючи на важку ситуацію на автомобільному ринку, машини під брендом Porsche продовжують добре продаватися, і сьогодні компанія залишається найприбутковішим виробником спортивних автомобілів у світі.
Це цікаво