Чим він заслужив таку популярність?
Хоча в нинішньому вигляді вуглецеве волокно існує вже понад півстоліття, у виробництві серійних автомобілів його почали використовувати зовсім недавно. Все починалося з того, що з цього матеріалу виготовляли лише дрібні деталі: елементи внутрішнього оздоблення та деякі аеродинамічні компоненти.
Сьогодні ж із нього виробляють майже все: від коліс — і до цілих кузовних рам, навколо яких машини, власне, і збудовані. Дивлячись на сучасні тенденції, затребуваність і зростаючу популярність карбону з упевненістю заявляємо: у нього все тільки попереду. І чим це волокно всім так подобається?
Коротка історія вуглецевого волокна в автомобілебудуванні
Після десятиліть розробок та досліджень карбон у сьогодні відомій нам формі з'явився наприкінці 1960-х. Його з руками і ногами відразу забрали в аерокосмічну промисловість. Все завдяки величезній термостійкості та безпрецедентному співвідношенню міцності до ваги матеріалу.
До кінця 1970-х років на "графітове волокно" (друге ім'я карбону) почали поглядати і автовиробники світового класу, особливо гоночні команди. Першою з таких стала McLaren.
McLaren MP4/1
mclaren.com
Інженери команди на експерименти з матеріалом витратили кілька років (і, мабуть, мільярди доларів). У результаті збудували перший у світі гоночний автомобіль для Формули-1 з шасі з вуглецевого волокна.
- Це був болід MP4/1, представлений у 1981 році.
Другими "карбоновими революціонерами" в автомобілебудуванні були Jaguar - зі своїм 6,0-літровим спорткаром XJR-15 з двигуном V12 (рік 1990). Це був перший у світі серійний автомобіль із суцільнометалевим монококом із вуглецевого волокна.
З того часу карбон перетворився з супер-інновації на звичайний засіб зниження ваги, що зберігає при цьому колишні показники продуктивності.
Jaguar XJR-15
jaguar.com
Карбон у XXI столітті
Так, заміна металевих елементів кузова карбоновими аналогами дозволяє солідно скинути у вазі. І найбільше це відчутно, коли із вуглецевого волокна виготовляють весь каркас авто. Знов-таки, дякуючи за це усе досягненням у галузі космосу, а саме – розробці кованого чи «мармурового вуглецю». Такі рами дозволяють використовувати менше сировини.
Крім того, цей карбон помітно легше не тільки сталі, а й алюмінію, та інших конструкцій зі, здавалося б, традиційних матеріалів. Зрештою сьогодні у тренд увійшли каркаси, маса яких поступається навіть вазі середньостатистичного читача нашого скромного видання (близько 90 кг).
Переваги карбону
Хоча вуглецеве волокно важить +/- одну третину ваги сталі, воно приблизно в 5 разів міцніше, а також має вдвічі більшу жорсткість на розтягування, що робить його надлегким, надміцним, і ідеальним для використання в автомобільній промисловості.
Однак це ще не все. Також карбон може похвалитися теплостійкістю та мінімальним тепловим розширенням, хімічною та стійкістю до корозії (тобто в буквальному сенсі за ним не заіржавіє). Завдяки цьому з волокна роблять все: від кришок двигуна і до панелей кузова та каркаса.
Unsplash
Все перелічене вище не могло не позначитися на ціні. Додай сюди ще й тривалий та складний процес виробництва, що вимагає висококваліфікованих фахівців. А ще карбонове плетіння, коли воно не замазане фарбою, а виставлене напоказ - це красиво. І тому ультра дорого.
Елементи авто, збудовані з вуглецевого волокна
Рама . Виготовлений з карбонової рами, автомобіль жорсткий та легкий. Процес водіння це виводить на новий рівень.
Спочатку такі рами призначалися для гоночних та спортивних автомобілів, і найчастіше зустрічалися саме на треку. Але прогрес на місці не стоїть, і тому не дивуйся, якщо сьогодні раптово виявиш карбоновий каркас навіть у пікапа.
Unsplash
Структурні компоненти. Тобто різні аеродинамічні деталі, комплекти кузова та інше. По-перше, вони мають малу вагу, завдяки чому дають значну перевагу у продуктивності. По-друге, міцні. Та й зовнішній вигляд - безперечно посилює відчуття ексклюзивності та гоночної спрямованості і без того крутого авто.
Безпружинна маса. Мінімізація ваги безпружинної маси значно покращує характеристики керованості. Саме тому виробники все частіше звертаються до вуглецевого волокна. Саме тому у крутих автоколіс, гальмівні вузли та інші комплекти виготовлені з карбону.
Unsplash
Салон. До продуктивності машини це не має жодного стосунку. Проте гарантує «+100500» до крутості. Лицьові панелі, акценти, кермо, ручки перемикання передач, спинки сидінь... Розкіш. Екзотика. Згоден?
Це цікаво